lunes, 11 de mayo de 2020

2º BACH (ARTE) - ARQUITECTURA DO S. XX (O MOVEMENTO MODERNO)


No século XX lévase a cabo unha revisión do verdadeiro significado da arquitectura. A concepción da obra cambia e xurde unha nova estética que radica na función. Se o edificio está harmoniosamente distribuído no seu interior, se está integrado na contorna, se resulta grata a súa habitabilidade, o edificio é belo.

Desligados do compromiso do pasado, os arquitectos deste século manexan os volumes e os espazos con criterios absolutamente distintos produto dos novos medio técnicos e materiais: o ferro e o vidro , formigón armado e aceiro usaranse de xeito sistemático, fabricados en serie. O resultado serán edificios con vastos espazos internos, funcionais, baseados na simplicidade, nas liñas xeométricas e na planta libre; ademais terase en conta a vinculación do edificio ao espazo que o rodea.

Xorden agora como edificios representativos, á par que a tradicional arquitectura de poder (templos, pazos...) novas tipoloxías, adaptadas á novas necesidades sociais: vivendas unifamiliares, vivendas colectivas, fábricas, museos...

A comezos do século XX perviven a Arquitectura Ecléctica e o Modernismo en Europa, e en Estados Unidos mantense a influencia da Escola de Chicago. Paralelamente xorden as novas propostas do Funcionalismo, cunha base racionalista, que exercerán a Bauhaus e Le Corbusier, e o Organicismo, herdeiro tanto da Escola de Chicago coma do funcionalismo. Ámbalas dúas tendencias conforman o chamado Movemento Moderno.

O Funcionalismo.
É a corrente arquitectónica máis importante da primeira metade do século XX. En parte, supón unha reacción contra o exceso ornamental do Modernismo, e o Eclecticismo, propoñendo supeditar a forma á función.

A semente  do funcionalismo atopámola a finais do século XIX na Escola de Chicago e na tipoloxía do rañaceos, pero tamén en experiencia de arquitectos europeos que rexeitan aornamentación formal e calquera tipo de elemento non estrutural, e propoñendo o uso dos novos materiais como por exemplo  Adolf Loos (“O ornamento é delito”).

Os principios formais desta arquitectura son os seguintes:
-Innovación nos materiais: uso do formigón armado, que abre novas posibilidades construtivas, e materiais modernos coma o vidro e o aceiro.
-Os muros non teñen función de soporte, o que permite abrir grandes vans e orixina muros-cortina.
-Utiliza como soportes piares de formigón, con armazón interno de aceiro.
-As cubertas son alinteladas, con vigas ou pranchas de formigón apoiadas directamente nos soportes.
-Ausencia de decoración
-Preocupación pola proporción.
-Espazos asimétricos, cunha clara influencia do cubismo e a abstracción, definindo formas sinxelas e xeométricas.
-Concepción nova dos espazos internos, adaptados á función dos recintos, que é posible grazas á planta libre.
-Exteriores baseados en composicións ortogonais, con remates a xeito de terraza...que difiren da arquitectura tradicional.

Le Corbusier foi o principal representante do funcionalismo, e as súas concepcións arquitectónica e urbanísticas  seguen vixentes nas formas construtivas de moitas cidades actuais. Influído pola estética cubista, é partidario de volumes nítidos e cúbicos e espazos continuos nos que o edificio se integra no espazo que o rodea. Os fíos condutores da súa arquitectura veñen definidos no seu ensaio Os cinco puntos da Arquitectura ( 1927):
a) Emprego de pilotes, piares de formigón apoiados no chan que soportan o peso do edificio mentres o elevan ao nivel do primeiro piso, liberando así os baixos do edificio.
b) Teito-xardín plano, con usos recreativos e sociais.
c) Planta libre: a ausencia de muros de carga, xa que agora as paredes serven de peche ou abertura, pero non de soporte, reducen os muros a simples pantallas sen función estrutural polo que cada piso se distribuirá de maneira independente aos outros, seguindo criterios funcionais, e espazos lixeiros e flexibles.
d) Fiestras ao longo da fachada (horizontais), que facilitan a iluminación do espazo interior
e) Fachada libre  entre as súa obras máis salientables atópase Villa Saboia (na imaxe)

A Bauhaus
Bauhaus é o nome dunha escola de Deseño, arquitectura e industria fundada no 1919 por Walter Gropius en Weimar (Alemaña), e que se mantén ata a subida do nacionalsocialismo ao poder. A súa principal achega radica nos proxectos arquitectónicos e tamén nunha corrente de estética e deseño funcionalista, na que prima a funcioanlidade.

Ademais de Gropius, dentro desta escola destaca a figura de Mies van der Rohe, que dirixirá a Bauhaus de 1930 a 1933. A súa obra caracterízase pola simplicidade e claridade formal, e pola atención ás proporcións. En 1929 realiza o Pavillón de Alemaña para a Exposición Internacional de Barcelona. A partir de 1938 traballará en Chicago, xerando o segundo renacemento arquitectónico desta cidade.

A corrente orgánica
A arquitectura orgánica é unha tendencia dentro do Movemento Moderno, e comparte con el as súas características esenciais, ás que engade a busca da humanización da arquitectura empregando formas máis orgánicas e integrando os edificios na naturezaque os rodea. Esta concepción arquitectónica foi creada por Frank Lloyd Wright, arquitecto estadounidense formado na Escola de Chicago; dende 1910 desenvolve un estilo maduro, influenciado pola arquitectura xaponesa e a arquitectura maia que espertan o seu interese polas relacións entre arquitectura e natureza.

Nos seus inicios realiza vivendas unifamiliares coñecidas como as “casas da pradería” en Chicago, concibidas como estruturas organizadas en torno a un núcleo central , e cuxa planta libre lle permite despregar o edificio cara a fóra, crecendo coma un ser vivo. Xoga con terrazas en distintos niveis, xanelas corridas en sentido horizontal e planos perpendiculares. A súa obra máis representativa a Casa da Fervenza (na imaxa), onde aproveita ao máximo as posibilidades de integración entre arquitectura e paisaxe.

No seguinte vídeo podes ver unha breve explicación, en menos de 5 minutos, do movemento moderno. 





No hay comentarios:

Publicar un comentario