Impresionismo
é o nome co que se designa a un movemento pictórico xurdido en
París no último térzo do S. XIX, cando un grupo de artistas inconformistas,
cansos de ser rexeitados polo “salón”,
decidiron organizar unha exposición independente no ano 1874. Desa primeira
mostra, na que están presentes Monet, Manet, Renoir e Degas, entre outros, acúñase
o nome do movemento, curiosamente cando un xornalista o emprega de xeito
despectivo para referirse ó aspecto inacabado do cuadro de Monet “Impresión.
Amencer”.
A
pintura impresionista nace como unha evolución sen concesións do Realismo e da
Escola paisaxística francesa de finais do século XIX.
O estilo non deixa de plasmar as transformacións
sociais e políticas da súa época:
Por
unha banda, o florecemento da burguesía como novo grupo social emerxente que trae os seus
propios usos e costumes: uns afectan o campo, que deixa de ser un lugar de
traballo para converterse nun lugar de lecer. Estas son as excursións
campestres retratadas por Monet e Renoir. A
cidade, pola contra, convértese nun espazo para a nova clase social: aparecen
os flanneurs, paseantes ociosos que asisten a concertos nos
boulevards e os xardíns de París. Tamén cobra relevancia a noite e os seus
habitantes, os locais nocturnos, as cantantes de cabaret, o ballet, os cafés, etc. É un mundo fascinante, do cal os impresionistas extraen os
seus temas, en especial Degas e Toulouse-Lautrec. Porque para eles termináronse
os temas grandiosos do pasado. Por
último, a industrilización e os seus efectos foi obxecto da obra de Monet en taboas como “ a estación de san lázaro” ou “impresión amencer” na que se amosan
as atmósferas vaporosas das estacións de ferrocaril e os portos.
Precisamente
as innovacións da industria, proporcionan ós artistas variados pigmentos e
clases de pinturas que agora os pintores xa non teñen que preparar no seu
estudo e bríndalle posibilidade (grazas a invención do óleo en tubo) de pintar
ao aire libre que revela unha
nova realidade, unha realidade chea de luz, grazas a cuxa proxección é posible
a cor.
As principais características da súa pintura pódense resumir do seguinte xeito:
1)Preferencia
pola pintura ao aire libre: Se exceptuamos a Degas e a Toulouse-Lautrec, que
non pertence propiamente ao movemento, os impresionistas manifestan unha calase
paixón pola natureza e pola pintura de plein air (aire libre) aspecto co que
coinciden con outros movementos do século XIX (Romanticismo, Escola de Barbizon
etc).
2)Importancia da luz: As investigacións dos
impresionistas sobre a cor lévanlles a abandonar o negro -que non existe na
natureza- utillizando unha paleta clara e luminosa (rosas, brancos, azuis,
rosas...) mesmo para as sombras. Posteriormente chegarán ao convencemento de
que a cor non existe como tal senón que o importante é a interacción aire-luz.
A súa obsesión é entón captar a luz real, a luz é o verdadeiro tema do cadro e
non os obxectos.
3)Renovación
temática: fronte á preocupación social dos realistas, o Impresionismo valora o
banal, o cotián. Paisaxes, vistas urbanas, bailes, ballets, carreiras de cabalos...
son os temas predilectos. En xeral abandónase todo compoñente literario, toda
historia. Os cadros impresionistas non contan nada, limítanse a representar
"o que está aí"
4)Teoría
das cores: Os descubrimentos dos físicos Rood e Chevreul sobre a luz e a cor
serán aplicados á pintura polos impresionistas que traballan a base de cores
primarias e complementarias pero sen mesturalos na paleta. O pintor dispón
sobre o lenzo as pinceladas e deixa que sexa o ollo do espectador o que as
mesture e "reconstrúa" a luz.
5)Técnica:
A técnica dos impresionistas caracterízase polas súas soltura e lixeireza,
converténdose en técnica final o que antes se consideraba bosquexo. Nisto
inspíranse na técnica de grandes mestres históricos ( Tizano, Velázquez,
Rembrandt, Goya) en cuxas etapas de madurez aparece con frecuencia a factura
lixeira e abocetada característica do impresionismo.
Hai con
todo diferenzas entre os distintos pintores; desde a pincelada miúda e
construtiva de Pisarro ou Monet ata a alongada e llameante de Van Gogh na súa
última etapa, hai todo un mostrario de variantes que dan lugar mesmo a
subgrupos dentro do impresionismo (como o " puntilllismo" practicado
por Seurat ou Signac).
PRINCIPAIS
PINTORES IMPRESIONISTAS
Edouard MANET (1832-1883) De formación
tradicional ( viaxa a España e coñece a pintura de Velásquez e Goya) é
considerado como precursor do impresionismo , aínda que non participase
directamente no grupo. Obras claves: Almorzo na Herba e Olimpia.
Claude
MONET (1840-1926); presenta todos os trazos ou características do movemento
impresionista ao que se manterá fiel. Temas fundamentais : as paisaxes pintadas
ao aire libre (rurais e urbanos). En realidade o seu auténtico tema é observar como a luz provoca
cambios na cor e as formas que ás veces parecen case disolverse ( desaparecer .
Por iso realiza “ series” que responden o desexo de pintar varias veces o mesmo
motivo , pero a diferentes horas do día ou con luces distintas Entre as
principais “series” atópanse: Estación de San Lázaro, Catedral de Rouen ou os nenúfares.
Edgar
DEGAS (1834- 1917). Mantén a importancia do debuxo. Prefire situar as escenas
en interiores e con luz artificial. As súas composicións buscan captar o
movemento . Temas bailarinas e carreiras de cabalo.
Auguste RENOIR ( 1841-1919.) Os seus cadros caracterízanse pola visión optimista e alegre da vida, por este motivo a diferenza doutros impresionistas case sempre está presente a figura humana e os efectos da luz sobre ela. Mestre en utilizar amplamente o contraste entre cores cálidas e fríos cunha técnica de toques Destacan as escenas da vida urbana, como “ Moulin da Galette “ ou os Remeiros.
Bertha MORISSOT (1841-1895) Desenvolveu unha carreira artística profesional durante
máis de tres décadas. A súa pintura, moi ligada á súa propia vida e á das
persoas que a rodeaban, mostra a súa contorna cunha gran
naturalidade. A pesar de que ata finais do século XX, a historia da arte relegara a súa historia e participación a un segundo plano, ambos o seu talento e habilidade, valéronlle o respecto e recoñecemento públicos dos seus colegas homes contemporáneos, sendo considerada“a gran dama da pintura” do século XIX.
A continuación podes ver un vídeo explicativo.
A continuación podes ver un vídeo explicativo.
A principal colección de obras de pintores impresionistas atópase no museo d'Orsay. Podes ver o seu catálogo facenclo click no LINK
No hay comentarios:
Publicar un comentario